Verkiezingen: wie zijn de kandidaten van IJburg?

Over een paar weken mogen we stemmen. Ik twijfel tussen een paar partijen, die dichtbij elkaar zitten, op sommige punten ben ik het met de een eens, op andere punten met de ander. Ik heb echter nog geen idee op welke kandidaat ik zou kunnen stemmen.
Sommige partijen laten alleen de naam en een foto van hun kandidaten zien, dan weet je dus of ze man of vrouw zijn en hoe oud ongeveer. Sommige andere partijen vertellen hele verhalen over hun kandidaten. Helaas laten weinig partijen zien waar kandidaten vandaan komen en dat is nou juist bij stadsdeelraadsverkiezingen belangrijk, dan is het toch wel zo plezierig om op een kandidaat te kunnen stemmen die weet wat er leeft op IJburg.
Ook de kandidatenlijst biedt geen oplossing. Bij parlementsverkiezingen staat op de kandidatenlijsten waar de kandidaten vandaan komen. Ook bij de lokale verkiezingen is de woonplaats vermeld, maar daar word je niet wijzer van: dat is bij alle kandidaten Amsterdam.

Omdat ik toch graag wil weten op wie ik stem, ben ik alle partijen langsgegaan (ben politicoloog, dan doe je van dit soort rare dingen), om een ieder die moeite te besparen bij deze een kleine verslagje. Amsterdam Oost heeft 8 partijen, zie website
Oost.
*Van de lijsttrekkers woont er in ieder geval geen een op IJburg, zie Dwarsweb.
*Het CDA laat alleen de namen van de kandidaten zien.
*D66 is een van de weinige partijen waarvan ik kan zien wie er op IJburg woont: nummer 5 Tanya Sancisi-Vellekoop.
*GroenLinks laat van sommige kandidaten een heel verhaal zien, van anderen bijna niets. Bij geen enkele kandidaat kan ik vinden dat hij of zij op IJburg woont.
*Leefbaar Amsterdam heeft de kandidaten helemaal niet op haar website staan.
*Bij de naam Méérbelangen denk ik aan de Watergraafsmeer en niet aan heel Oost. De partij vermeldt dat kandidaat 8 actief is voor IJburg, niet dat hij er woont, twijfelgeval. En dan is er nog een lijstduwer (nummer 22) die op IJburg woont, maar lijstduwers staan doorgaans niet op de lijst omdat ze verkozen willen worden.
*Bij de PvdA zie ik dat ze morgen campagne voeren op IJburg. Meer dan een naam en een foto staat er in eerste instantie niet. Bij een deel van de kandidaten kan ik doorklikken naar een persoonlijke site, facebook of twitter. Nummer 4 wil van een IJburg een gezellig en bruisend stukje stad maken, dat is het al, dus ze woont er duidelijk niet. Sommige kandidaten vertellen waar ze wonen (vaak het Oostelijk Havengebied), maar er is geen IJburger te traceren.
*Bij de SP vind ik alleen de namen van de kandidaten. Wel weet ik toevallig dat de lijsttrekker voor de centrale stad Laurens Ivens op IJburg woont, zie AT5.
*Op de site van de VVD staan uitgebreide beschrijvingen van kandidaten. Nummer 8 Dirk-Jan Francissen woont op IJburg.

Ken jij meer IJburgers op de kandidatenlijsten? Ik hoor het graag!

Reacties

  1. De meerbelangenkandidaat waarover je 't hebt woont inderdaad IJburg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank! Dan is Jan Erik Burger van Méérbelangen dus de derde IJburger.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je ziet maar. Méérbelangen is ooit wel begonnen in de Watergraafsmeer, maar heeft in Oost ook al heel wat aanhang. De belangstelling in Zeeburg begint te groeien. In IJburg hebben we inderdaad actieve leden. Jan Erik Burger is onzr kandidaat in IJburg!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten