Oproep: neem een vogelhuisje en haal meer vogels naar IJburg

Vorige week werkte ik een paar dagen vanuit hethuis van mijn ouders in de Achterhoek. Van het luide gefluit van vogels kreeg ik meteen een lente-gevoel. Alhoewel we op IJburg eenden, meerkoeten en meeuwen in overvloed hebben, zijn er nog niet zo veel kleine vogeltjes. Dat is ook niet zo gek: de bomen zijn nog jong en in zo’n kleine boom zou ik ook niet willen wonen. Maar we kunnen de vogels wel een handje helpen door vogelhuisjes op te hangen in de tuin, op het balkon of aan de boom naast het huis.
Dus vandaar mijn oproep: neem een vogelhuisje! Je kunt het zelf maken, maar ik denk dat ik dit weekend eens even bij Xenos ga kijken, die hebben vast wel een vogelhuisje in een hippe kleur, maar tips zijn ook welkom.
Let wel op dat je het vogelhuisje niet vol in de zon op het zuiden hangt, want daar kunnen jonge vogeltjes niet tegen. Maar hoog tegen de muur van het balkon komt de zon vaak niet, dus dat is een prima plek. De grote van het gat van het vogelhuisje bepaalt trouwens welk vogeltje er op af komt.
Als ik ’s ochtends door het Diemerpark fiets hoor ik wel die kleine vogeltjes, dus het moet lukken om ze deze kant op te lokken!

Reacties