maandag 22 november 2010

Digitaal IJburg

Online is een virtueel IJburg ontstaan. Dat is ook niet zo gek, vergeleken met de inwoners van andere Amsterdamse en Nederlandse buurten zijn IJburgers jong en hoog opgeleid en dat is precies de groep die voorop loopt als het om sociale media gaat. Bovendien is het heel duidelijk waar IJburg begint en eindigt, omdat het een eiland is. Met andere woorden: het is precies duidelijk wat wel en niet bij IJburg hoort. Bij andere Amsterdamse buurten is dat vaak veel minder duidelijk, waardoor er minder een wij-gevoel kan ontstaan. Alles bij elkaar dus de perfecte plek voor een bloeiende online community.

Er is geen enkele buurt in Amsterdam waar meer over getwitterd wordt dan IJburg, alleen over Amsterdam zelf wordt meer getwitterd. Inmiddels is #IJburg de digitale verzamelplek voor IJburgers op Twitter en communiceren veel bedrijven, organisaties en bewoners via Twitter en Facebook. Ook op andere sites heeft IJburg zijn eigen plek, zoals op Skyscrapercity en Flickr. Daarnaast heeft IJburg inmiddels allerlei online media, soms ook met een offline versie in ‘echte’ wereld: de Brugde IJbrugIJburg.nlIJburg TVSteigereiland.comIdeeĆ«nbus IJburg en dit blog.

Deze online activiteiten op IJburg hebben soms grappige effecten. Het is fascinerend om te zien hoe er een soort microkosmos is ontstaan waarin dingen online zichtbaar zijn of zelfs een hype worden, terwijl het offline soms nauwelijks zichtbaar is. Als de tram niet rijdt, dan weet je dat eerder via Twitter dan via het GVB of 9292ov, laat staan via de borden bij de tram. De onvrede over de Jan Hoek file was allereerst op Twitter zichtbaar, politici werden via Twitter bestookt met klachten en er werd online steun voor een actie geworven, met succes. Het grote succes van de intocht van Sinterklaas dit weekend op IJburg is waarschijnlijk ook gedeeltelijk aan sociale media te danken, want de organisatie wist het evenement heel goed online en offline zichtbaar te maken. En zo zijn er waarschijnlijk nog veel meer voorbeelden te noemen.

Andersom heeft de offline werkelijkheid natuurlijk ook veel invloed op wat er online gebeurt. Via Statcounter en Google Analytics kan ik zien waar mensen naar zoeken op dit blog en welke pagina’s populair zijn. Dat geeft interessante inzichten. Zo zie je dat de bezoekersaantallen van dit blog stijgen als er grote evenementen zijn, zoals Elle Inside Design of het bezoek van Sinterklaas. Ook zie je dat er naar bepaalde onderwerpen verschrikkelijk veel gezocht wordt, zoals de afgelopen dagen naar Sinterklaas. Maar het heeft niet altijd met de actualiteit te maken, restaurant Caffe Lago is al maanden een van de meest gezochte onderwerpen: als de online zoekopdrachten voorspellend zijn, dan moet dit restaurant een hit worden.