maandag 22 november 2010

IJburgse ondernemers en sociale media

Vandaag was er in de media aandacht voor het gebruik van sociale media door winkeliers, of eigenlijk het gebrek daar aan. Uit het onderzoek Retail 2020 blijkt dat online vindbaar zijn cruciaal is voor winkeliers, terwijl veel winkeliers helemaal geen eigen website hebben en ook niet aan sociale media doen.

Het is daarom leuk om te zien dat veel ondernemers op IJburg heel voortvarend aan de slag zijn gegaan op internet. Zo hebben veel restaurants en winkels een eigen website en daarnaast ook pagina’s op Facebook en Twitter.  Er zitten daar heel veel leuke voorbeelden tussen:
* Visgilde IJburg zet iedere week haar aanbiedingen en recept van de week online op Facebook en Twitter. Als je op Facebook zegt dat Visgilde IJburg leuk vindt, dan krijg je deze updates. Tussen de updates van mijn vrienden op Facebook kom ik dus ook de updates van Visgilde IJburg tegen. Gratis reclame en nog gewenst bij de consument ook, wat wil je als ondernemer nog meer.
*Zoals ik vorige week al schreef heeft Boerenjongens ook allerlei leuke ideeën voor online activiteiten op Facebook en Twitter, binnenkort met dagelijkse kooktip. Boerenjongens schrijft ook nog steeds regelmatig voor Delicious en is te horen bij BNR Nieuwsradio. Dat is pas echt een multi-media benadering ;-)
*Restaurants N.A.P., Dok48, The Lighthouse en Bloem posten regelmatig het dagmenu, de nieuwe kaart en allerlei activiteiten op Twitter en Facebook.
*Studio MJ schrijft op Twitter over bijvoorbeeld de behandelingen die ze aanbiedt en nieuwe openingstijden.
*Don Florito laat via Twitter weten dat ze aan kerststyling voor ondernemers doet en dat de winkel al in kerstsferen is.
*Ien Lifestyle heeft een eigen blog, met nieuws over de winkel, maar ook allerlei andere lifestyle tips.

Voor ik met dit blog begon hield ik me nauwelijks met de sociale media bezig, maar inmiddels ben ik gefascineerd geraakt over de leuke mogelijkheden ervan, zoals velen met mij. Maar je moet net even weten hoe en wat. Daarom enkele tips:
*Als je iets twittert en je wil graag dat IJburgers het lezen, neem dan #IJburg in je bericht op. #IJburg is inmiddels de verzamelplek voor IJburgers op Twitter.
*Je kunt berichten op het ene medium automatisch doorlinken naar het andere medium. Zo wordt ieder bericht dat ik op dit blog schrijf automatisch doorgelinkt naar mijn Twitter pagina via Twitterfeed, zodat elk nieuw bericht ook een nieuwe tweet oplevert en mijn volgers op Twitter het zien als ik wat nieuws gepost heb. Ook Twitter kun je weer doorlinken naar Facebook, als je dan een nieuwe tweet plaatst komt die automatisch op je Facebook prikbord. Zo hoef je dus maar een medium bij te houden, terwijl je op meerdere media zichtbaar bent.
*Houdt persoonlijk en privé gescheiden. Niets is zo irritant als een ondernemer die op de Twitter pagina van zijn of haar bedrijf ook persoonlijke conversaties voert, dan haken veel klanten af. Voor persoonlijke communicatie kun je een tweede account aanmaken. Andersom kun je natuurlijk wel via je persoonlijke pagina je vrienden op nieuwe ontwikkelingen binnen je bedrijf wijzen.
*Deel regelmatig nieuwe ontwikkelingen via Twitter en Facebook. Heb je een nieuwe collectie, een nieuwe inrichting of iets anders wat je klanten interessant kunnen vinden? Laat het ze weten. Het vergroot de betrokkenheid van klanten, mits je het leuk doet.
*Hier onder staan lijstjes van IJburgse ondernemers op Twitter en Facebook. Doe je voordeel met hun goede voorbeelden!

Enkele IJburgse ondernemers op Facebook: BlijburgBloemDok48, Ien LifestyleThe LighthouseN.A.P.Tjikky en Visgilde IJburg.
Enkele IJburgse ondernemers op Twitter: Blijburg, Bliksem en SterrenBoerenjongensDesign020Dok48Don Floritode EspressofabriekIen LifestyleThe LighthouseN.A.P., SWAHStudio MJ en Visgilde IJburg.
De websites van IJburgse ondernemers vind je onder horeca en winkelen.