Artikel Parool over Huttenoproer

Vorig week stond er ook in het Parool een artikel over de Huttenoproer, zoals de actie van de kids voor het behoud van hun hutten wordt genoemd. Het artikel is van Teri van der Heijden":
AMSTERDAM – IJburgers voeren actie tegen de sloop van hutten op het eiland. De reinigingsdienst wil ze verwijderen omdat ze gevaarlijk zouden zijn.
Harald Achterhuis vindt het beleid ontzettend betuttelend. “Ik bepaal als ouder wel of zo’n hut gevaarlijk is, ik kan mijn kinderen prima zelf opvoeden.”
Bovendien ontbreekt het IJburg aan grote speelvoorzieningen, vindt hij. “Stadsdeel Oost heeft zich verkeken op het grote aantal gezinnen dat hier is komen wonen. En als die kinderen dan zelf aan de slag gaan, komt het stadsdeel eraan met een bulldozer. Via Twitter heb ik een oproep gedaan om de petitie te tekenen. Inmiddels zijn al meer dan honderd handtekeningen gezet.”
IJburg is dan ook een waar huttenparadijs: veel braakliggend terrein en stapels rondslingerend bouwmateriaal hebben al tot de mooiste hutten geleid. Maar vaak zijn de bouwsels onveilig, vindt het stadsdeel. Een woordvoerder geeft het voorbeeld van een paar op elkaar gestapelde pallets of kuilen met een zeil erover.
Het stadsdeel is in principe niet tegen hutten, zegt zij. “Maar we hebben wel een bepaalde verantwoordelijkheid.”
Huttenbouwers die hun projecten voor sloop willen behoeden, moeten hun bouwsels aanmelden bij de gemeente. Als er dan ‘goede afspraken’ te maken zijn over het veiliger maken van de hut én het netjes houden van de openbare ruimte, kan er misschien een uitzondering worden gemaakt, aldus het stadsdeel. Anders dreigt ontmanteling.
Vader Winfried Splinter kon de sloop van de hut van zijn zoon net voorkomen door voor de grijper te springen. Een eerdere hut was al eens door de mensen van de reinigingsdienst met de grond gelijkgemaakt. Splinter: “Gelukkig zag ik dat ze aan de slag wilden gaan. Ik had het niet aan de jongens kunnen verkopen dat de hut weer zomaar weg was. Dat zou een drama zijn!”
Jan-Bert Vroege, deelraadslid voor D66, is van plan het onderwerp te bespreken in de komende commissievergadering:  “Ik ben verbaasd dat het stadsdeel zo weinig vertrouwen heeft in het de ouders en de kinderen. Bovendien, wat de ruimtelijke ordening op IJburg betreft, zijn er wel andere prioriteiten,  lijkt me.”

Reacties