Verbinding IJburg met Pampus

Vanaf 29 juni is er een veerdienst tussen IJburg en Forteiland Pampus. Van dinsdag tot en met zondag vertrekt Motorpassagiersschip Sailboa drie keer per dag van de jachthaven. De laatste vaardag van dit jaar is op 5 september, maar in 2011 vaart de Sailboa het hele seizoen.
Op woensdag 16 juni om 18u openen wethouder Carolien Gehrels en stadsdeelwethouder Jeroen van Spijk de veerdienst. De Sailboa ligt dan afgemeerd aan de Krijn Taconiskade op IJburg, voor restaurant NAP. Vanaf 17u30 is ontvangst op de boot van vanaf 18u30 is er een netwerkborrel.
Toevallig ben ik zelf een paar jaar geleden met een boot vanaf Centraal Station naar Pampus gevaren. Op Pampus worden door vrijwilligers rondleidingen gegeven, dat is hartstikke leuk en bovendien is de boottocht mooi. De boottocht vanaf IJburg is ongeveer 25 minuten.
Het forteiland werd aangelegd vanaf 1887 aangelegd in het Buiten-IJ. Op het fortgebouw bevonden zich twee enorme pantserkoepels met elk twee kanonnen van 24 cm kaliber. Tijdens de tweede wereldoorlog werden de pantserkoepels door de Duitsers opgeblazen, maar dit is inmiddels hersteld. Pampus is het meest bezochte fort van de Stelling van Amsterdam met jaarlijks ruim. Meer informatie over Pampus is te vinden op de website van Pampus. Het eiland maakt onderdeel uit van de Stelling van Amsterdam en staat zodoende op de werelderfgoedlijst van Unesco. Meer informatie is te vinden op de websites van de Stelling van Amsterdam en Cultureel Erfgoed Noord-Holland.
De De Sailboa is in 1899 gebouwd door scheepswerf ‘Boot’ in Delft als éénmast Zeeuwse zeilklipper. Het ijzeren, geklonken schip met een lengte van 28 m, een breedte van 5.75 en een diepgang van 1.0 meter werd gebouwd voor 7.000 gulden, wat een enorm bedrag was voor die tijd. Tot eind jaren zeventig functioneerde zij als vrachtschip en tot 1953 werd er alleen met zeilen gevaren. Het schip behoorde aan een schipper, wiens 9 kinderen allemaal in de roef geboren zijn en die op alle tochten meevoeren. Dat het een binnenvaartschip was, weerhield de schipper er niet van om de (kortste) route over zee te zeilen, om de vracht naar Belgie te vervoeren. Na een bestaan als varend woonschip voor een kunstenaar in de jaren ’80 en ’90 is het schip met haar huidige identiteit in 2005 in de vaart gebracht ten behoeve van feesten en partijen tot 120 gasten. Meer informatie is te vinden op de website van de Sailboa. Er is ook een site van de veerdienst.

Reacties